En föräldraledig dag

Vaknar upp till en torsdag. Torsdag, redan?! vad hände med resten av alla dagar denna vecka.. har som vanligt ställt väckarklockan på sju men kommer inte upp före halv nio. Huvudet känns otroligt tungt när klockan ringer och nattens vakna stunder känns i kroppen, tror bestämt att det är fysiskt omöjligt att komma upp ur sängen. Frank ligger och sover bredvid mig, sötnöt tänker jag. Så otroligt gullig och söt som han ligger på morgonen, alldeles ihopkrupen och mysig. Snart skriker han och vi tar en matstund liggandes i sängen. Frank somnar om och jag stiger upp och äter min gröt med maken som redan är uppe. Frank sover vidare och precis när jag tänkt hugga tag i mina rostade ostmackor med kaffe (min favvo vid frukosten vaknar Frank. Maken är snäll och går runt med honom i lägenheten och jag får en stund med mina ostmackor och tidningen. Sedan är det undanröjning i köket som gäller, Frank skriker titt som tätt och jag har händerna fria tack vare maken. En stund slumrar Frank till och jag passar på att klä på mig, mina jeans från mina tjockare dagar, dvs alldeles för stora och en vit mammatröja. Inte så fancy men iallafall bättre än mjukiskläder. Snart ska maken gå iväg och jag har laddat med kaffe och massor med tidningar i soffan. precis när maken går vaknar Frank till och jag ammar honom i soffan. Slöbläddrar i mina tidningar, har malous morgonprogram på tvn och tänker att det är rätt nice ändå det här med föräldraledighet. Hans blick är värd guld där han ligger och äter, vilken ögonkontakt! Vilken kärlek!

stundtals slumrar han in med vaknar hela tiden med gallskrik. Efter några gallskrik och vaggningar går vi iväg och ska byta blöja i badrummet. passar på och gör kolikmassage på Frank. Det tar sin lilla stund och när vi väl satt på en ny blöja är det dags att byta blöjan. på något sätt lyckas det bli en kiss- och bajskatastrof som slutar med att jag måste sanera halva badrummet med en gallskrikande Frank och byta till en annan tröja. när jag väl gjort alt detta är det dags för en ny amning. Har lyckats få på mig en ny tröja och precis när Frank ätit klart lägger han en spya på exakt samma ställe som på den andra tröjan. nu känner jag att jag ger upp alla tankar om att vara hel och ren och ha ett någotsånär snyggt hem. Sunkmamman det är jag det, I surrender.
Myket tid till att tänka får jag inte för nu är Frank missnöjd igen och jag går runt i lägenheten och vaggar, vyssjar. Till slut sätter jag mig vid datorn och då tystnar Frank. Till slut slumrar han till och min ena arm håller på att domna bort. Världens gulligaste bebis. Något som luktar kräk. Det är jag själv inser jag.
Klockan är tolv. Lunchdags.

To be continued..


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mels blogg

Bloggar om mina mammadagar & små och stora tankar !

RSS 2.0