Mina tankar kring Annas profylax - intensivkurs

Nu har första semesterveckan svischat förbi med rasande fart och andra veckan är inledd.
Vi har pysslat med både det ena och andra, en hel del bebisrelaterade bestyr - mestadels inköp av olika slag men även något efterlängat och roligt nämligen en tvådagars kurs i Annas profylax.
Tänkte dela med mig lite av mina tankar kring kursen. 
 
Jag bokade kursen ganska sent, i juni efter att ha googlat mig fram till profylaxgruppens hemsida. 
Det finns även andra företag som håller i liknande kurser men för oss var det viktigt att hitta ett datum (och lediga platser!) under vår semester och därför blev det Annas profylax. 
Enligt hemsidan är det lagom att gå kursen ungefär i sjunde månaden, vi kanske var lite sent ute eftersom jag redan är i vecka 35 men väl på plats visade det sig att några par hade sitt BF inom två veckors tid. De flesta hade dock BF i mitten av augusti och framåt mitten av september.
 
 
Kursen gavs under fredagkväll mellan 16.00-19.00 och på lördag 10.00-13.00 i centrala Stockholm, vid Mariatorget precis intill Hotell Rival. Vi var en lagom stor grupp, kan vi ha varit runt 10 par tror jag..
Psykoprofylaxen är något som tydligen var poppis i Sverige under 70-talet och framåt mitten av 80-talet för att sedan försvinna. Min svärmor som fött sitt första barn (min make!) år -83 hade deltagit vid en sådan kurs/utbildning tillsammans med svärfar.
Annas profylax är dock en utvecklad metod utifrån psykoprofylaxen och kort sagt handlar det mycket om andningsteknik, avslappning, mental förberedelse, målbilder och partners aktiva roll under förlossningsarbetet.
 
Andningen är uppdelad i tre olika slags andning som kopplas till de olika faserna till förlossningen - djupandning, mellanandning och lättandning. Tanken är att andningen och avslappningen ska fungera som smärtlindrande. Kursen var upplagd efter praktiska övningar som både jag och maken gjorde var för sig och tillsammans. Bland annat var det en övning där man skulle simulera en värk genom att partnern, dvs. min make nöp till på ett smärtkänsligt ställe - innerlåret samtidigt som jag andades mig igenom de olika andningarna och smärtan. 
 
Vi fick även lära oss olika massagetekniker att använda oss av under förlossningen och kursledaren visade olika förlossningsställningar och lärde även ut krystteknik. 
Det var en hel del avslappningsövningar och visualisering och det som var jättebra tycker jag att hela kursen var uppbyggd efter att vi som par tillsammans föder vårt barn, ett teamarbete alltså.
Kursledaren gick konkret igenom de olika faserna under en förlossning och gav bra tips och exempel på hur det kan vara. Vid avslutningen fick vi under avslappning tänka oss tre ord som skulle beskriva hur vi ville känna oss under förlossningen. Mina ord var: lugn, stark och modig.
Våra partners fick även visualisera vilken slags stöd de ville vara för oss som föder och min make kom fram till att han vill vara min stora stöttepelare och att jag ska känna mig trygg och som en gudinna när jag föder vårt barn. Det tyckte jag var himla fint sagt:)
 
Mitt sammanfattande omdöme är enbart positivt. Jämfört med föräldrautbildningen via MVC var detta något helt annat och gav mig konkreta verktyg att öva på inför förlossningen.
Eftersom jag har en mamma som gjort två kejsarsnitt har jag ingen nära kvinnlig person att fråga och jag ljuger om jag påstår att jag INTE är nervös inför förlossningen. Med tanke på alla skräckhistorier man hört hela sitt liv och om att det är den värsta smärtan som finns är det lätt att bli rädd inför det som komma skall.
Såklart bygger Annas profylax på att man fortsätter öva aktivt hemma och det har jag och vi planerat att göra. Efter kursen känner jag mig positivt förväntansfull, laddad och ser faktiskt fram emot förlossningen. Det känns toppen! En riktig utvärdering får det blir efter att vi gått igenom förlossningen då jag/vi kan säga om profylaxen hjälpte eller inte när det väl gällde.
 
 
Gissa om jag blev glad då jag hittade Annas profylax bok & träningsdvd på biblioteket. Fanns till salu på kursen men ännu bättre att det fanns gratis att låna! Nu är det bara övning som gäller..
 
/Mel
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mels blogg

Bloggar om mina mammadagar & små och stora tankar !

RSS 2.0