Vår dag i Uppsala

I torsdags, på månadens första dag gjorde vi en liten utflykt till Uppsala.
Här kommer lite bilder från vår dag..
 
Uppsala är en vacker och mysig stad och det finns mycket fint att se i staden. Men eftersom vi inte ville ha en alltför avancerad och fullspäckad agenda för dagen nöjde vi oss med att strosa runt i centrum och besöka Botaniska trädgården och domkyrkan. Det var alldeles lagom långt att ta sig med min stora mage.
 
Trots att jag jobbat i tre år i Uppsala är det bara en gång innan som jag besökt Botaniska trädgården och den gången var inte en jobbdag utan en semesterdag förra året då jag åt middag med några kollegor. Den kvällen inledde vi med en fördrink i Botaniska och då tyckte jag att det var så mysigt att jag gärna ville ta med mig maken dit någon gång. 
I torsdags var det alltså dags och vi tog en fika under träden på Café Victoria. Mysigt ställe att ta en fika eller lunch på, rekommenderas!
Innan det åt vi lunch på ett av mina favoritfik i Uppsala, Kardemumma inne på Stadsbiblioteket. 
Både Café Victoria och Kardemumma ägs av samma kedja så det blev inte mycket till variation, men gott var det.
 
         
Botaniska trädgården 
 
Domkyrkan
 

Vi passade även på att besöka Domkyrkan. För mig var det andra gången jag besökte domkyrkan, en gång tidigare har jag varit inne i kyrkan - elva år sedan tillsammans med farmor&farfar samt mamma&lillebror. Det var dock långt innan jag ens visste om att jag en vacker dag skulle jobba i Uppsala och i två år ha ett arbetsrum med fönsterutsikt över Domkyrkan...
Trots det har det alltså dröjt såhär länge innan jag tagit mig in i kyrkan trots att ha haft möjligheten i hela tre år. 
De flesta Uppsalabor är nog väldigt vana med sin kyrka men för mig som bor i ett annat län kan jag inte låta bli att förundras och fascineras av kyrkan varje gång jag befinner mig i närheten. Att tänka sig att kyrkan stått på samma plats sedan 1400-talet är en helt galen tanke, svårt att förstå! Domkyrkan är med sina 118 meter i höjd den största kyrkan i Norden och som sagt väldigt imponerande.
 
Även lite shopping hann vi med. Det blev enbart saker till vår lilla Krabat och kanske inte helt nödvändiga sådana, men det är svårt att låta bli när man hittar så mycket fint!
 
En härlig barnaffär i Uppsala är Lilla Enja, ligger på Drottninggatan 5. Så fina barnsaker, skulle lätt kunna handla med mig varenda pinal.. Finns även som webbutik, tips!
 
Fina klossar från butiken Lilla enja, små "matlådor" (perfekta till egenlagad barnmat!) och så två "Krabater"=skallror till vår egen Krabat från leksaksbutiken Krabat. 
 

En mysig dag som blir ett av mina bästa minnen på denna semester!
 
/Mel


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mels blogg

Bloggar om mina mammadagar & små och stora tankar !

RSS 2.0