Swedish citizen - check!

Förkylningen sitter kvar än så länge, känner mig bättre men har fortfarande feber. Känns som en typisk månad att bli förkyld, tror inte att jag är den enda i detta avlånga land som är snorig och matt..
 
På tal om detta avlånga land så kan jag meddela att Mel, alias jag numera kan titulera sig svensk medborgare! Jätteroligt tycker jag att det äntligen blev gjort. Kan avslöja att jag är nordisk medborgare från början så det handlade om en ganska enkel byråkrati, fylla i en anmälan och betala en mindre avgift till länsstyrelsen. Jag har bott i Sverige i hela 10 år så det var dags för detta nu. Återstår bara att ta tag i passbiten nu och få ett svenskt pass. Mitt gamla pass går ut i januari 2013.
Ibland glömmer jag bort att jag faktiskt har ett annat "gammalt" liv bakom mig i mitt hemland. Det känns ganska häftigt att jag som bara sexton år gammal vågade ta beslutet att flytta till Sverige för att bo med min mamma som  flyttat ett år tidigare. Det om något har format mig väldigt mycket och det är mitt absolut bästa beslut jag gjort i mitt liv! När jag var sexton visste jag inte ens att staden jag numera bor i, (sedan snart sex år tillbaka) överhuvudtaget existerade. Tänk att det går att hitta en framtid och skapa ett hem varsomhelst i världen, att människan är så anpassningsbar! Det tycker jag är häftigt. Jag tror också att det är utvecklande för en människa att byta omgivning och se sig omkring, kanske göra en större flytt nångång under sin livstid. Det vidgar perspektivet och det berikar så enormt!
 
Efter tio år...
 
/Mel
 


Kommentarer
AML

Onnitteluni, vaikka tuo tekee minut, jollakin oudolla tavalla, surulliseksi.

Terveiset Suomesta!

2012-11-12 @ 21:04:38


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mels blogg

Bloggar om mina mammadagar & små och stora tankar !

RSS 2.0