Välkommen vecka 33

Fredagarna har sedan en tid tillbaka varit extra mysiga då det även innebär att jag/vi får välkomna en ny graviditetsvecka.
Till min hjälp har jag en app på min mobil som varje fredag påminner mig om att det är dags för ny gravidvecka. Brukar vänta med att läsa tills jag sitter på bussen på väg hem från jobbet, det brukar kännas lite som en mysig belöning efter en jobbvecka:)
 
Idag är det fredag igen och inledningen av graviditetsvecka 33 (32+0). 
Helt galet att det redan är vecka 33! Jag tycker att graviditeten går i rasande fart, samtidigt som jag faktiskt inser att det var ett tag sedan det var jul och vinter då vi fick se det fina plusset på stickan. Nu gäller det verkligen att fånga dagen, det är ju trots allt bara en gång jag väntar vårt första barn.
 
I min app kunde jag idag läsa att barnet är ungefär 43 cm långt och väger 2,2 kg. 
Kroppen fortsätter lagra underhudsfett, fostervattenmängden ökar inte längre utan förblir densamma. Hjärnan växer snabbt och barnets huvud ökar i storlek. 
Barnet fortsätter att röra sig men det kommer att kännas mera som att det rullar än de tydliga sparkarna tidigare i graviditeten.
 
Att vår Krabat är så stor som 43 cm och 2,2 kg känns konstigt men härligt! Kommer ihåg när vi jämförde storleken på Krabat med en böna.. 
Min mage har vuxit enormt mycket senaste veckorna och börjar se ut som en riktigt ordentlig gravidmage. Tycker också att magen sjunkit längre ner under de senaste två veckorna. Nu syns det också tydligt framifrån på mig att det är en gravidkula. Naveln är helt "uttänjd" nu, jag som brukar ha en inåtgående navel vanligtvis.
Att Krabat är större nu känns mycket på fosterrörelserna, denna vecka känner jag ofta rörelser ganska långt in på sidan av magen samtidigt som jag kan känna av Krabat långt uppe under bröstet. Känner också oftare att Krabat trycker på urinblåsan, kan kännas som ett plötsligt "tryck" långt ner. 
Håller med appen om att rörelserna känns annorlunda nu, känns inte som sparkar på samma sätt som innan utan snarare att det känns som tydliga rörelser. Ibland känner jag/vi också väldigt tydligt hur Krabat trycker en kroppsdel mot magen. Ibland känns det som en liten rumpa, andra gånger skulle det kunna vara en liten fot..
Som mest aktivt i magen är det när jag är stilla och speciellt på kvällarna när vi ska lägga oss. Då bjuder Krabat ofta på en riktig show och hela magen böljar.
 
Jag mår fortfarande bra, dock känner jag mig tröttare sedan några veckor tillbaka. Bara en vecka kvar till semester och jag längtar himla mycket!
Igår bröt jag mitt månadslånga träningsuppehåll och deltog i Friskis och svettis utomhusjympa. Jag undvek hopp&spring och körde i min egen takt. Det gick ganska bra men jag kände tydligt att jag och speciellt magen är tyngre nu.
 
Jag har ingen magbild att bjuda på så det får bli en bild på en pion istället..
 
Ha en fin fredagskväll!
 
/Mel


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mels blogg

Bloggar om mina mammadagar & små och stora tankar !

RSS 2.0