Välkommen semester! Välkommen vecka 34!

Underbara, knasiga fredag - underbart för det är sista dagen jag jobbat innan min semester. Knasigt för att det är sista dagen jag jobbat på väldigt länge. 
Nästa gång jag är på jobbet igen kommer jag att ha upplevt en förlossning och varit mamma i ett år. 
Konstigt minst sagt! (Jag kommer visserligen att ha kvar en liten del (2 h/vecka) som jag jobbar med hemifrån men det räknar jag inte riktigt som mitt "riktiga vanliga" jobb)
 
Kändes märkligt imorse då jag åkte min vanliga buss till jobbet och veta att det är sista gången på länge jag stiger upp i ottan för att pendla till mitt jobb i ett annat län. Märkligt men ganska skönt också.
 
Dagen på jobbet var en riktig kanondag, vi var enbart tre stycken på jobbet och det var väldigt lugna puckar. Mycket tid för pauser och prat, vi åkte även iväg alla tre för att köpa salladslunch och fika på konditori (som jag bjöd på för att fira min sista dag) som vi intog utomhus i solen. Sedan var det dags för mig att stänga dörren till mitt kontor och traska iväg från jobbet.
 
När jag kom hem möttes jag av mannen som redan i dörröppningen räckte mig ett glas alkofri bubbel och vi skålade in semestern! Även ett annat positivt besked som vi firade in men mer om det i ett annat inlägg..
 
Kvällen har vi firat genom att äta middag ute, vi valde en restaurang i närheten av oss - vi satt ute på altanen precis vid vattnet. Klarblå himmel och sol, kändes som en perfekt start på semestern!
 
Fredag innebär ju också att en ny gravidvecka inleds, denna gång är det vecka 34 som vi välkomnar.
Denna vecka är det vanligt att händer och fötter svullnar och ett tydligt tecken kan vara att eventuella ringar inte längre passar. Blodmängden i kroppen har ökat med hela 50% hittills! Dock håller den sig på samma nivå nu fram till förlossningen. Det är vanligt att barnet fixerat sig nu, dvs. lagt sig med huvudet nedåt.
Barnet väger ca 2,4 kg och alla inre organen är färdigutvecklade förutom lungorna.
Förvärkar är vanligt och innebär att livmodern tränar inför förlossningen.
 
Egna tankar: Mina ringar kan jag än så länge använda som vanligt. Känner mig dock svullen på andra ställen i kroppen, kan också bero på att jag ökar i vikt just nu. Tyvärr har vågen hemma lagt av så exakt hur många kilo jag gått upp har jag inte riktigt koll på. Får passa på att väga mig hos barnmorskan nästa vecka. Jag känner av att magen blir större och större, det är det tyngre att röra på sig nu. Enkla saker som att få på sig skorna känns lite krångligare än vanligt. Jag är definitivt mera andfådd än vanligt och även trött. Vilar titt som tätt, efter till exempel en promenad vill jag gå och lägga mig på sängen en stund för att ta igen mig. Ländryggen känns av varje dag och ber ofta maken att massera den. Denna vecka har varit på två stycken Friskis och svettis pass utomhus, känns bra att det fortfarande fungerat trots att jag anpassar mig rejält efter kroppen och orken.
Tänker mer och mer på förlossningen och livet efter den. Inhandlat amningskläder och funderar på diverse praktiska bestyr. Ser framemot nästa veckas profylaxkurs!
 
Vecka 34
Vecka 34, bild gravid.se


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mels blogg

Bloggar om mina mammadagar & små och stora tankar !

RSS 2.0