Välkommen vecka 38!

Ännu en hel vecka har gått och idag går jag/vi verkligen in på slutspurten och välkomnar graviditetsvecka 38 (37+0) !
Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen, känns helt galet att det är såå nära nu! Kan knappt förstå det att vår lilla Krabat är så gott som färdigbakad därinne. 
I snart hela nio månader har det varit jag och Krabat, två hjärtan i samma kropp och snart är det dags för Krabat att lämna livmodern och komma ut till den riktiga världen.
 Bild: Vårdguiden.se
 
Vecka 38:
Barnet är ca 50 cm från topp till tå och väger ca 3,2 kilo.
Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta barn föds mellan vecka 37+0 och 41+6. Vissa kvinnor ökar i vikt under hela graviditeten, för andra avstannar viktuppgången på slutet. Nu kan det vara svårt att hitta passande kläder och det kan vara skönt att klä sig bekvämt. 
En del kvinnor kan uppleva en ilande känsla när barnets huvud stöter mot bäckenbottenmuskulaturen.
Den sista tiden brukar många föräldrar ägna sig åt att "boa" dvs. städa, ordna hemma genom att gå igenom lådor och garderober etc. Nu är det höd tid att packa BB-väskan och även skriva förlossningsbrev att ta med till BB.
 
Magen idag
Egna tankar:
Att Krabat är rätt så stor nu känns verkligen! Dels är magen stor som ett klot och alla rörelser känns mycket tydligt, ibland tycker jag nästan att det gör ont när en liten fot eller armbåge slår i mot väggen därinne.
Det är mycket aktivitet både på morgonen, dagen och på kvällen och rörelserna är stora och kraftiga. 
Denna vecka har jag haft en hel del sammandragningar då livmoderna övar sig inför förlossningen genom att dra ihop sig. Magen blir stenhård då men som tur är har det än så länge inte varit några onda sammandragningar.
Har också upplevt det där med att huvudet stöter mot bäckenbotten vilket känns som ett ilande tryck. Har också haft känningar som att en ilande "smärta" ner mot benet samtidigt.
Drömmer extremt livligt och konstiga drömmar! 
 
Boandet har vi hållt på med rätt så länge eftersom vi flyttat i april och det därmed blivit en hel del hemmafix i och med det. Dock har jag märkt att jag själv verkligen gått in för detta med boandet ordentligt nu i veckan.
Har påbörjat och slutfört massor av små projekt. Det värsta är bara att nya projekt tycks dyka upp hela tiden! Jag är något av en kontrollfreak (okej ganska mycket!) men nu tror jag att det är dags att inse för mig att jag inte kan kontrollera saker och ting nu och att jag INTE kommer att hinna göra ALLT innan det är dags. Jag har farit runt ganska mycket i veckan och känner att jag varit lite väl aktiv. Nu är det dags att ta det lugnt och vila.
Det märktes inte minst inatt då jag hade enormt svårt att få sömn då alla tankar bara for runt i mitt huvud. 
Projekt BB-väska har vi tagit tag i veckan, dock behöver ett par saker inhandlas innan det är helt färdig!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mels blogg

Bloggar om mina mammadagar & små och stora tankar !

RSS 2.0