Första små buffarna...

Idag är det sjukstuga här hemma. Kände att jag var på väg att få lite halsont i påskhelgen och igår efter att jag promenerat hem från busstationen efter jobbet slog förkylningen till helt plötsligt. 
Hosta, snuva, huvudvärk till och från men mest av allt en enorm känsla av matthet och trötthet. 
Valet kändes ganska enkelt att stanna hemma och vila upp sig, inte minst nu när jag har en liten inneboende som jag känner att jag vill ta hand om på bästa vis.
 
Igår när jag var på väg till jobbet, på morgonen sittandes på bussen hände något som jag väntat på. Helt plötsligt kändes en och sedan flera väldigt tydliga små buffar inuti i magen! Jag är ganska så säker på att det är de första fosterrörelserna jag kände även om tanken såklart finns att jag kanske inbillat mig. Men vad kan det annars vara? Hittills har jag läst på nätet att de första rörelserna ska kännas som "bubbel" eller sprattel men har inte känt något sådant och detta var som sagt mera buffar/puffar. 
Det ska vara helt normalt att börja känna de första rörelserna i vecka 18-20 och det stämmer bra in på mig som i skrivande stund är i vecka 19.
 
Krabat i magen, fotad innan vi skulle på 30årsfest
 
Igår kväll innan jag och maken skulle somna låg vi i sängen och försökte "reta" Krabaten genom att försiktigt buffa på magen och då tyckte vi båda oss känna små buffar/rörelser därinne. Vi har tidigare försökt stimulera Krabaten till att ge sig till känna på samma sätt, genom att buffa lite på magen men då har ingenting hänt.
 
Idag har mest legat i soffan här hemma och slumrat till och vilat i mindre vaket och mera vaket tillstånd. Tycker mig känna små puffar eller buffar därinne, det har känts som att det kommit och gått under hela dagen. Vid ett tillfälle låg jag på rygg och magen blev liksom sned och hård på ena sidan och då buffade jag lite på det stället och fick tillbaka en lite buffning.. Just det att magen liksom lägger sig på en sida som en lite klump har vi varit med om fler gånger, oftast efter en natt då jag sovit på ena sidan och vi tror stenhårt på att det är Krabat som myst in sig på ena sidan:) Läste nånstans på nätet att bebisen ofta rör på sig mera när mamma är i stilla tillstånd och det verkar ju stämma bra, såhär stilla är jag i stort sett aldrig en vanlig dag.
 
Känns så mysigt och konstigt samtidigt att börja känna små rörelser därinne. Längtar efter att det ska börja kännas mer och mer och det lär det göra om allt fortsätter väl. Spännande!
 
/Mel


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mels blogg

Bloggar om mina mammadagar & små och stora tankar !

RSS 2.0