En estetikers bekännelser

Jag är något av en estetiker.
Jag älskar allt som är vackert. Och det finns mycket som är vackert här i världen och i livet.
Det gäller bara att öppna upp ögat för saker och tings inneboende skönhet. Njuta av ett höstlöv i rödaste rött, en natthimmel, den första frosten eller bara ett tänt ljus hemma vid köksbordet.
 
Tänk vad mycket skönhet och njutning vi missar om vi jämt och ständigt har bråttom och blundar. 
Jag kanske är lite konstig men jag ser en stor njutning i ganska enkla ting, som att gosa ner mig i soffan här hemma och tända flera ljus och bara njuta av lugnet, av att bara vara. Det är vardagslyx för mig. Minst en sådan stund per dag behövs för mig. Fylla på med energi. Jag tror att det är extra viktigt i det samhället vi lever i. För att allt ska gå så himla fort hela tiden. Det är ett ständigt informationsflöde och det är bråttom, bråttom.
Ibland behöver man därför bara stänga av. Annars tror jag att man till slut blir sjuk. Sjuk i själen. Och det vill jag inte. Så jag fortsätter med mina njut-stunder.
 
 
 
 
/Mel


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mels blogg

Bloggar om mina mammadagar & små och stora tankar !

RSS 2.0