Det lilla är det stora i livet!

Fantastiskt citat av min make - en som fått en andra chans här i livet och reflekterat en hel del över vad som egentligen är viktigt i livet.
Vad är det lilla i livet?
Min definition på det är allt ifrån att vakna upp varje morgon och höra andetag tätt intill sig, inse att det är just den personen som ligger där, han som får ditt hjärta att sjunga. Som du somnat och vaknat tillsammans med i många år.
Att se en söt katt på hemvägen och stanna för att kela.
Att kunna avnjuta en kopp kaffe i soffan efter middagen och bara vara.
Läsa en bra bok och tillåta sig att leva sig in i bokens värld.
Ligga en hel eftermiddag och kramas i sängen.
Eller som idag, komma hem till ett tomt hem (sker inte så ofta numera!) och upptäcka en handskriven lapp på köksbordet med matanvisningar och att maken gjort köttfärssås med fullkornspastaskruvar. Värma maten i mikron och veta att det finns en så omtänksam och underbar människa som orkar laga mat till sin fru innan sin återträff på dagrehabiliteringen på hjärnskaderehab. Lycka!
Alla saker jag räknat upp är ofta de vi tar för givet. Men också de första man saknar när livet ställs upp och ner.
Ibland får jag tanken att och känslan att det finns något nytt och positivt som kan växa ur en personlig katastrof.
För oss har det och är att inte ta saker och ting för givet på samma sätt som innan och att kunna se charmen med att leva enkelt. Vi har båda omvärderat många saker i livet. För mig personligen var det en riktig väckarklocka när min A låg nedsövd i koma. Då blev det plötsligt väldigt kristallklart vad som är viktigt och stort i mitt liv. Nämligen kärleken!
Jag upplever att det inte är det lilla som hyllas i vårt samhälle. Snarare är det materiella ting och fina titlar som ger status. Är du något av en downshifter så blir du många gånger betraktad som en lite udda typ..
Mera av dessa tankegångar en annan gång, ville bara dela med mig av positiva känslor!
/M


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mels blogg

Bloggar om mina mammadagar & små och stora tankar !

RSS 2.0