Motion - medicin för själen

Ikväll har vi varit på ett mycket välbehövligt pass på Friskisosvettis. Medeljympa med extra mycket styrketräning var det som gällde för oss ikväll och måste säga att en paus på fem dagar kändes i kroppen. Det är roligt att märka hur många positiva effekter träning ger, tydligast märks det när man pausar motionen i några dagar. Har känt mig degigare, tröttare och grinigare på bara några ynka dagar - kan bara minnas mina soffpotatisdagar med en viss undran över varför jag inte kom på allt detta lite tidigare i livet. Men det är aldrig för sent att börja med en hälsosam vana..
Det som ger mig motivation för motion i mitt nuvarande läge i livet är mycket den effekten som den ger mig rent psykiskt. Skulle vela påstå att det är nästan lika bra som ett pass hos en hjärnskrynklare. Det bästa är att när kroppen ansträngs så finns det knappt några tankar som lyckas vara sega nog att hålla sig kvar i huvudet och det blir som en mental detox. För när det är svettigt och flåsigt så orkar du inte tänka överhuvudtaget och har du mycket att tänka på så är det som en befrielse för en stund.
Det hände inte mig på mina första träningspass men nu efter att jag hållt på ett tag märker jag denna underbara effekt, som medicin för själen.
En annan positiv effekt är att sömnkvaliteten blir bättre, eller iallafall inträder en skön känsla av trötthet i kroppen - vilket börjar kännas just nu, och sängen kallar...
Godnatt bloggen, sov gott - imorgon är det en spännande dag!
Min favoritmellis efter träningen - hälsofil med kiwi, blåbär och musli, mums! Ett av de bästa köpen vi gjorde förra sommaren, svenska bär som en bekant till A:s mamma plockade. Vi köpte flera liter och har bunkrat upp i frysen. Så gott och behövs inget socker eller sötningsmedel, de är godast naturella.

Så enkelt kan det ibland vara att förgylla sin vardag - med lite svenska blåbär i frysen.

/M


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mels blogg

Bloggar om mina mammadagar & små och stora tankar !

RSS 2.0