Ingen vanlig dag

Idag är det ingen vanlig dag för det är min födelsedag. Det är faktiskt inte en vanlig dag på något somhelst sätt. Igår åkte jag "vanliga buss" från min jobbort hem till oss. Har inte åkt den bussen sedan olycksdagen. Senast var minuterna innan jag fick veta att mitt liv tagit en helt ny, oväntad vändning. Kommer ihåg hur jag stod och väntade på min man vid busstationen, hur han aldrig dök upp och hur jag tog bussen istället. Att min mobiltelefon låg på hallbordet och hur det kändes när jag såg alla missade samtal, detdär sms:et och telefonsamtalet till min mans syster. Hur jag stod i köket och såg ut genom köksfönstret på blomrabatten utanför huset mittemot vårt. Rosa rosor.
Det kändes märkligt att åka samma buss, samma väg igen efter den dagen. Som att mitt liv delats upp i före och efter olyckan. Det kändes sorgligt och jag hade lust att gråta en skvätt.
Fredagskvällen när jag väl kom hem var märklig den med. Vi satt i soffan och du sa det jag redan förstått, att ögonläkaren konstaterat att du inte kommer att ha kvar ditt körkort. Jag kunde inte stoppa tårarna. Vi sa att ett körkort är inget i jämförelse med att få behålla livet. Men ändå gör det ont. För jag vet att din Cadillac, drömbilen står i garaget hemma hos dina föräldrar och väntar på vårens solstrålar. Jag veta att du hade velat känna dina händer runt ratten och höra motorljudets brummande. Du fick en sommar med cadillacen men du borde ha fått flera. Det är orättvist. Det kommer att påverka oss och våra liv. Var vi ska bosätta oss, hur du också lätt kan skjutsa ungar till dagisar och träningar, för dig att hitta en arbetsgivare som vill anställa dig utan körkort etc.
Det är så märkligt hur man kan känna lycka och sorg samtidigt. Intensiv lycka för att allt man fick behålla och samtidigt sorg för det man fick släppa taget om.
Jag ska iallafall äta rosa prinsesstårta idag och krama på min älskling som fick komma tillbaka till livet. Solen lyser för oss idag.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mels blogg

Bloggar om mina mammadagar & små och stora tankar !

RSS 2.0