Årets sista dagar

Våra mellandagar mellan julhelgen och nyår har flutit på i lugn takt, vi har besökt min mamma på annandagen och även gjort ett återbesök till Niva, Karolinska universitetssjukhuset och tackat personalen där med kort och choklad. Annars har vi praktiserat konsten att göra ingenting särskilt vilket har varit väldigt skönt och välbehövligt. Vi har inte haft några direkta planer och har gått promenader, läst böcker i soffan i ljusskenet, sett film på tv (bland annat spännande miniserien Spriran och svärdet som gick på tv3, pratat en hel del, lagat god mat - bara haft det bra tillsammans helt enkelt.
 
 
Rotfruktslasagne med rödkålssallad
 
 
Gällande matlagningen har vi testat lite nya recept som vi hittat på Icas hemsida under receptbanken, bland annat har vi tillagat rotfruktslasagne med rödkålssallad, kyckling med potatisklyftor i glögg- och apelsinsås och bami goreng med ägg och ketjap manis. Den sistnämnda åt vi igår och det var väldigt gott, helt klart en ny favorit och ett recept som kommer att användas flera gånger under det kommande året. Jag blev inspirerad av min svägerska som får hem Icas färdiga matkasse med färdiga middagsrecept för veckan. Senast jag var hemma hos henne fick jag kika på recepten och tyckte att det såg så gott ut att jag blev tvungen att surfa in på hemsidan för att kunna testa några recept själv. Vi har själva ingen färdig icakasse men det går ju alltid att inspireras av recepten ändå.
Här kan man hitta samtliga recept:
http://www.ica.se/icamatkassen/veckans-meny-inspiration-laktosfri
 
Dukning juldagen
 

 
I torsdags fick vi besök av en kollega till A, en ung tjej som faktiskt var med dagen då A:s olycka skedde. Hon befann sig uppe på ett tak tillsammans med honom när han ramlade ner. Sedan olyckan har hon sagt upp sig från arbetsplatsen och eftersom hon var med och bevittnade själva olyckan, såg A i så dåligt tillstånd, ringde ambulans, tog emot ambulanshelikoptern så har hon såklart haft en del att bearbeta under denna höst. Det var väldigt bra och skönt för oss båda att ha henne här hemma på besök och prata igenom allt som varit, berätta om rehabiliteringen och allt som ändå kunde ha gått så dåligt men som ändå fick bli så bra i slutändan.
Vi fick en sen julgåva av henne i form av en megastor kartong med chokladpraliner (hela 1000 g!). Skrämmande nog så har en hel del praliner redan försvunnit från den stora kartongen...
 
 
Egenbakade cupcakes, som i bjöd på när A:s kollega var hemma hos oss
 
Ikväll blir det ett lugnt nyårsfirande hemma hos min svägerska, A:s syster. Vi kommer att tillaga en god nyårsmiddag tillsammans och bara umgås och ha det bra. Lite mousserande vin fick följa med hem från butiken och efter detta tunga år (hösten) så tycker jag att jag förtjänar att få skåla i lite bubblande dryck.
Många saker har jag fått uppleva detta år, saker som jag aldrig kunnat föreställa mig när vi skålade in året 2011. Hösten känns bara det som ett helt år, jag hoppas att nästa år innebär noll hängande på intensiven som närmast anhörig och att A:s rehabilitering fortsätter vara framgångsrik.
Kanske ska jag försöka mig på en summering av året som varit, men det får bli en annan dag.
Nu ska jag snart byta om till kvällens nyårsoutfit, en svart klänning jag hittade i garderoben. Även om det bara är ett lugnt nyårsfirande så är det roligt att klä sig lite festligare tycker jag och därför får det bli den lilla svarta ikväll. På bilden ser den inte ut att vara så märkvärdig men piffar man till klänningen med någon glittrig accessoar så blir den direkt en helt annan klänning. Jag gillar enkelt och klassiskt och det får man väl ändå lov och säga att klänningen är. Runt galgen har jag hängt ett silvrigt bälte som faktiskt har herrans många år på nacken, min mormors gamla som numera bor i min garderob.
 
Kvällens klänning
 
Önskar ett riktigt gott nytt år till alla därute och kom ihåg att krama era nära och kära vid tolvslaget och berätta hur mycket de betyder för just dig! Man vet aldrig vad som händer i livet, en sak jag lärt mig i år.
 
/M
Trackback

Mels blogg

Bloggar om mina mammadagar & små och stora tankar !

RSS 2.0